Rakioura track

17 januari 2016 - Stewart Island, Nieuw-Zeeland

Donderdag avond slecht geslapen want we waren toch wel een beetje gespannen voor onze eerste meerdaagse track. Daarbij was het s'nachts ook slecht weer met regen en veel wind. Vrijdag ochtend ging om 6:45 de wekker, snel nog even ontbijten en de laatste dingen inpakken want we moesten de boot om 8:00 halen. De vaart naar Stewart Island was in het begin wat ruig maar later werd het steeds beter. Op het eiland moesten we ons eerst aanmelden bij een VVV kantoor, deze vrouw adviseerde ons om ,vanwege de regen, eerst nog wat te wachten als we rond de middag zouden vertrekken hadden we nog voldoende tijd om bij de eerste hut aan te komen. Eerst maar een restaurant opgezocht voor een bakje koffie. Tijdens de koffie zagen we allerlei lekker dingen voorbij komen en kregen we trek. Dus maar lekker een ontbijtje besteld, eieren met spek en toast en Hilde pannenkoeken met frambozen en banaan. Na het eten hebben we de regenkleding aangedaan en zijn toch maar op pad gegaan. De eerste 5 kilometer was over een asfaltweg naar het begin van de track dit was goed te doen het ging al wel op en af, de regen viel ook mee. De track begon bij een heel leuk klein strandje. We gingen al snel het bos in ook weer heuvel op heuvel af. Na drie kwartier kwamen we bij een groter strand dit moesten we oversteken, gelukkig was het laag water. Daarna weer het bos in. Ongeveer op de helft van de route voor deze dag kwamen we bij een groot strand Maori Beach. Hier staat op de oever een oude zagerij van de Maori's. Na het strand moesten we over een swingbridge naar de overkant van het water. Weer verder het bos in. Het bos op Stewart Island bestaat vooral uit loofbomen met een enkele naaldboom. De onderlaag van het bos bestaat vooral uit varens, heel veel varens. Van groot tot klein en van laag tot meer dan 3 meter hoog. De regen was inmiddels gestopt dus hebben we onze regenereren uitgedaan. Onze broeken waren bijna net zo nat alsof we geen rekenboek aangehad hebben. Na in totaal meer dan 5 uur lopen kwamen we eindelijk bij de eerste hut aan. Moe, stinkend van het zweet en de regen. Nadat we een bed uitgezocht hadden en onze slaap spullen klaar gemaakt hadden hebben we eten gekookt. Een zak poeder waar we kokend water bij moesten doen en tien minuten laten staan en we hadden eten. Risotto met lamsvlees, heerlijk. Na het eten nog wat gezeten en gekletst daarna rond 21:00 naar bed. De volgende ochtend vroeg weer wakker nu een zak poeder met koud water en we hadden muesli met yoghurt als ontbijt. Om 09:00 vertrokken we voor de tweede dag, een tocht van 6uur. Deze zou geheel door het bos lopen. Na een uur lopen kwamen we langs andere resten van een houtzagerij, deze vervoerde de bomen naar beneden naar de andere houtzagerij bij het strand. De tweede dag was best zwaar weer heuvel op en heuvel af, hoge luchtvochtigheid en toch wat slaap tekort. Na  5 lange uren wandelen kwamen we tot onze verrassing bij een bord met daarop dat het nog 5 minuten lopen was naar de hut. Moe maar voldaan weer een bed opgezocht en gereed gemaakt voor de nacht. Omdat het nog vrij vroeg was toch maar even op bed gaan liggen en een dutje gedaan. Hierna weer eengemaakt, dit keer spaghetti bolognese. Weer vroeg naar bed. Na een toch wel onrustige nacht om 9:00 weer op pad gegaan voor het laatste deel van de wandeling, terug naar de boot. Dit gedeelte ging weer langs strandjes en door het bos. De laatste etappe was een waar gevecht tegen de vermoeidheid en de vele heuvels. Om 12:30 waren we dan eindelijk , heel moe maar voldaan, in het dorp. We zijn weer in het restaurant gaan zitten waar we begonnen zijn. Daar hebben we allebei een dikke burger besteld, Hilde een vegetarische en Patrick een hamburger, met frietjes en cola. Omdat we de boot terug om 17:00 gereserveerd hebben zijn we naar het kantoortje van de veerdienst gelopen en gevraagd of we een boot eerder konden nemen. Gelukkig kon dit en konden we gelijk onze rugzakken daar achterlaten. Dit was alsof er letterlijk een last van onze schouders af viel. Na nog wat in het dorp rondgekeken te hebben zijn we om 15:30 op de boot gestapt richting ons vertrouwende campertje. Nu zitten we in Invercargill. Na een lekkere hete douche gaan we vanavond lekker op tijd naar bed.

Tot snel weer.

1. Carina:
    17 januari 2016
    Hoi, wat leuk om jullie belevenissen te lezen. Geniet van alle avonturen en de mooie natuur! ! Ziet er prachtig uit!
  2. Tonnie en Detty:
    Moi jongelui,
    Gemakkelijk, die zakjes met poeder voor het eten, vooral als je zo moe bent. Als ik dit zo lees, dan mogen jullie wel een paar weken extra vrij nemen om weer bij te komen van deze vakantie :))
  3. Roy:
    17 januari 2016
    Hoi toppers, wat tof daar. Supergaaf zo'n wandeltrack doen en dan allemaal toffe dingen zien en ontdekken. Lekkere culinaire hoogstandjes eten, " damn" wat een verwennerij ;-).
    Ennuh yep, i'm jealous!
  4. Ella:
    22 januari 2016
    Wat gaaf zeg! Super mooie foto's! En leuk om jullie verhalen te lezen. Ben benieuwd naar jullie ervaring van deze wandeling.
  5. Hilde en Patrick:
    25 januari 2016
    Wat leuk om al jullie entousiaste reacties te lezen. We hebben het hier super naar ons zin, we doen alleen maar leuke dingen. Zien hele mooie dingen. En hebben geen heimwee naar Nederland. De dagen vliegen voorbij hier.

Tot snel weer